tirsdag den 27. juli 2010

DIY. Bold af hæklede femkanter


Jeg har altså aldrig nedskreven en opskrift før, og da dette er noget fra mit hovede, kan det sagtens ske at der findes nemmere måder at lave disse bolde på, men dette fungere nu ret godt.
Håber nogle tør give sig i kast med dette. Smid gerne en kommentar hvis der er noget i DIYén der skal laves om.

Bold af hæklede 5 kanter

Mine opskrifter er kun til privat brug, hvilket vil sige at du kun må bruge dem til dig selv, og hverken sælge opskriften, eller ting der er lavet ud fra den.

MATERIALER
Hæklenål str 2,5 - 3
Bomuldsgarn
Fyld evt. bamsevat
Evt. en rasledåse
Nål

FORKORTELSER
*-* Vend med en Lm
Fm – fastmaske
Lm – luftmaske
Km – kædemaske
Sm – sammen


Der skal bruge 12 stk i alt.

1. rk: 10 lm, vend
2. rk: 9 fm tilbage *-*
3. rk: 2 fm i første m og 2 i sidste m = 11m *-*
4. rk: 11 fm tilbage *-*
5. rk: 2 fm i første m og 2 i sidste m = 13m *-*
6. rk. 13 tilbage *-*
7. rk: 2 fm i første m og 2 i sidste m = 15m *-*
8. rk: 15 tilbage *-*
9. rk 2 fm i første m og 2 i sidste m = 17 *-*
10. rk: Start rækken med 2 fm sm , og slut rækken med 2 fm sm = 15m *-*
11.rk: Start rækken med 2 fm sm , og slut rækken med 2 fm sm = 13m *-*
12.rk: Start rækken med 2 fm sm , og slut rækken med 2 fm sm = 11m *-*
13.rk: Start rækken med 2 fm sm , og slut rækken med 2 fm sm = 9m *-*
14.rk: Start rækken med 2 fm sm , og slut rækken med 2 fm sm = 7m *-*
15.rk: Start rækken med 2 fm sm , og slut rækken med 2 fm sm = 5m *-*
16.rk: Start rækken med 2 fm sm , og slut rækken med 2 fm sm = 3m *-*

17.rk: 2 fm sm og 1 fm = 2m*-*
18.rk: 2 fm sm
19.rk: 1 km og træk snoren igennnem.
Hæft enderne og lav i alt 12 femkanter.

MONTERING

Hækkel femkanterne sammen med fm, først til 2 halvkugler. Og hækkel derefter de to halvkugler sammen på nær de sidste to sider. Hæft alle ender, på nær den hvor nålen er i, og fyld bolden. Put evt. en lille rasledåse i.
Hækkel herefter åbningen til, og hæft den sidste ende.
Jeg har lavet den med 4 forskellige farver. Og monteret med en 5.

Rigtig god fornøjelse.

12 kommentarer:

  1. HVOR ER DE BARE FANTASTISKE JOSEFINE!!!! Ih, sådan en skal jeg altså prøve at lave. Det har da vidt været en kreativ ferie ;o)
    Husk at tage dem med søndag til picnic, så kan de blive nærstuderet!

    SvarSlet
  2. Tak søde Mette.
    Ja ferien bød på mange hæklerier, det har bare været så skønt.
    Glæder mig sådan til søndag.
    Har jo helt glemt at skrive her på bloggen, at jeg skal med.

    SvarSlet
  3. Sikke nogle fantastiske ting - hvor ER du kreativ!!!! Her skal jeg da helt sikkert samle inspiration år det kniber :)Og sikke en lækker unge I har lavet ;)
    Knus
    Monica

    SvarSlet
  4. Tak Monica, for de fine ord. Vi blogges nok ved.

    SvarSlet
  5. de er rigtig søde...må jeg låne dit billed til at linke hertil på min blog?

    hilsen stinne

    SvarSlet
  6. Hej Stine
    Tak for de søde ord.
    Link endelig, og tak fordi du spørge.

    SvarSlet
  7. Jeg har brugt er af dine billeder og linket til sin diy. Tak for opskriften på den dine bold. :)

    SvarSlet
  8. Hej, skøn blog, med masser af hækle inspiration, har tilmeldt mig som fast læser, så hilser bare lige på. Og så vil jeg ellers straks gå igang med den bold :-) Kh Johanne

    SvarSlet
  9. Hej Camsen og Johanne
    Hvor er jeg glad for at jeg kan insirere, og jeg glæder mig da til at høre om opskriften giver et resultat.

    SvarSlet
  10. Er lige ved at bruge din fine DIY :)
    Men mangler der ikke en række:
    10. rk: Start rækken med 2 fm sm , og slut rækken med 2 fm sm = 15m *-*
    11.rk: Start rækken med 2 fm sm , og slut rækken med 2 fm sm = 11m *-*

    jeg får 13 og ikke 11 m på 11. rk.
    Håber det er rigtigt det jeg har gjort :)
    Glæder mig til at få lavet sådan en fin bold :)
    KH Micha

    SvarSlet
  11. Jo Micha det er helt rigtigt, tak for den fine konstruktive kritik, jeg retter det med det samme.
    Jeg har lavet en del efter jeg har lavet DIYén og bruger ikke selv opskriften. Så det er godt men en der lige kigger efter en ekstra gang.

    Nogle gange kan de være lidt sværre at samle, hvis siderne ikke passer helt, men det kan sagtens lade sig gøre og har altid givet et rigtig fint resultat.

    SvarSlet
  12. Hej Josefine
    Fin bold og DIY - er det ok, at jeg låner et billede og linker til dig i forbindelse med BoysMonth på min blog?

    //Christine*

    SvarSlet