tirsdag den 19. oktober 2010

DIY- Hæklede blomst


Denne opskrift findes sikkert allerrede mange steder i blogland, men jeg vil nu lige dele min version med jer.
Den kan hækles i en eller to faver.


Materiale
Hæklenål 2,5 - 3
Bomuldsgarn

Forkortelser
Fm – fastmaske
Lm – luftmaske
Km – kædemaske
Stgm – stangmasker
Hstgm - halvstang masker

4 lm, samlet med 1 km til en ring
Ned i ringen hækles *1 fm 3 lm* gentag *-* til der i alt er 5 ringe ud fra den oprindelige, afslut med 1 fm.
Om hver af ringene hækles: 1 fm, 1 hstgm, 1 stgm, 1 hstgm, 1 fm, i den første fm afsluttes med en km.
Hækel herefter 3 lm og fastgør dem imellem de næste to blade. De 3 lm skal gå bag om blomstens blade, ved at stikke nålen ind bagfra (se billede 4). Dette gøres bag alle 5 blade.
Her kan ske faveskift hvis det ønskes.
Rundt om hveraf ringene, der er lavet af lm. Hækles: 1 fm, 1 hstgm, 3 stgm, 1 hstgm, 1 fm, og der afsluttes med en km i første fm, hvor garnet brydes og trækkes igennem.
Hæft enderne og så har du en fin blomst, der kan bruges til mange ting, er er de bliver brugt til at sy på sengetøj, lavet til hårelastikker med en lille perle i midten, og sat på små kort.

4 kommentarer:

  1. Sikke en fin blomst, den kendte jeg ikke opskriften på.
    Kh Mette

    SvarSlet
  2. Hej Mette.
    Tak for de fine ord, så har du opskriften nu. Den skulle være lige til.

    SvarSlet
  3. Den vil jeg da straks prøve, kan måske bruges til min Street Art :-) Dejligt med en DIY!

    SvarSlet
  4. Hej Fluesvampen.
    Ja de er super ænkle, og dejlige nemme at lave.

    SvarSlet