onsdag den 26. oktober 2011

Stjernebold med opskrift/ DIY

Jeg har hæklet denne fine bold, og jeg er selv helt vildt begejstret over resultatet, så derfor vil jeg gerne dele min opskrift med jer.
Der er ingen tvivel om at jeg har set denne et andet sted, men jeg synes altså de er sjovest selv at lave de ting jeg kan, lave selv.


Endnu en perfekt barselsgave har set dagens lys.

Mine opskrifter er kun til privat brug, hvilket vil sige at du kun må bruge dem til dig selv, og hverken sælge opskriften, eller ting der er lavet ud fra den.

Forkortelse:
m = maske
fm = fastmaske

Stjernebold:
1. 5 fm i en magicring
2. 2 fm i alle m = 10m
3. Ingen udtagninger = 10m
4. 2 fm i hver 2. m = 15m
5. Ingen udtagninger = 15m
6. 2 fm i hver 3. m = 20m
7. Ingen udtagninger = 20m
8. 2 fm i hver 4. m = 25m
9. Ingen udtagninger = 25m
10. 2 fm i hver 5. m = 30m
11. Ingen udtagninger = 30m
12. 2 fm i hver 6. m = 35m
13. Ingen udtagninger = 35m
14. 2 fm i hver 7. m = 40m
15. Ingen udtagninger = 40m
16. 2fm i hver 8.m = 45m
17. ingen udtagninger = 45m, bryd garnet og afslut.

Der kan laves faveskift, som det ønskes.

Lav 12 af disse

Montering.
Sy disse sammen, som om det var femkanter, altså med 9 masker til hver side.
For vejledning til hvordan man nemmest syr femkanter sammen, se det sidste i min tidligere DIY.
Jeg har syet bolden dammen med enderne, så de på den måde også bliver hæftet.
Jeg har fyldt bolden godt ud, og har lagt en lille rasledåse fra Stof og stil i.
Opskriften er i mine øjne ganske simpel, og lige til at gå til. giv endelig besked hvis der er fejl i opskriften, eller der er noget i ikke forstår.

23 kommentarer:

  1. Hvor er den bare blevet super fin :)
    KH Micha

    SvarSlet
  2. Den er rigtig fin og sjov. Jeg kunne forestille mig at man kunne fylde spidserne med fiberfyld og kernen med en rigtig bild eller nogle rid i en plastpose (eller 2), så der kan komme lidt tyngde i. Så er jeg sikker på at mine børnebørn på 4 og 8 ville elske den.

    SvarSlet
  3. Fantastisk! Og lækkert med DIY, den vil jeg helt sikkert prøve... TAK! :-)

    SvarSlet
  4. Hej
    Sikke en fin stjerne. Fin blog - den vil jeg rigtigt gerne følge med i.
    God aften.
    MVH Jette

    SvarSlet
  5. Hej Josefine. Hvor er den bare blevet flot. Jeg synes det er rigtig fint at du har syet den sammen, det giver et flot rent look.
    Kh Mette

    SvarSlet
  6. hej
    sikke en sjov og anderleds bold, er sikker på at dens ejer mand bliver vild med den for de der dutter er jo perfekt til en lille baby mund... fed blog du har, må da vist se lidt mere rundt hos dig..

    SvarSlet
  7. Micha, mange tak skaldu have!

    Lissi, Jeg er overbevist om at dinebørnebørn ville ælske at kaste med sådan en. Og mange takfor de søde ord.

    Lea, Tak, og jeg glæder mig til at se din version, engang.

    Jette, tak og velkommen her. Det er altid dejligt at få afhvideatdet man laver er godt.

    Mette, tak. Ja denne gang måtte hæklenålen vige for synålen, jeg tror også den bliver lidt svær at hækle sammen.

    Amstrik, tak for de søde ord. Jeg håber også snart der kommer endnu en dreng til verden, lige for tiden får alle mine veninder piger, så den liggernu bare i en kasse og venter. Du er så velkommen her.

    Tak for kommentarene, de varmer alle!

    SvarSlet
  8. Jeg er af en sød læser blevet gjort opmærksom på at jeg manglede et par linier i min opskrift, disse er nu skrevet ind.
    Tak ´for hjælpen Charlotte!

    SvarSlet
  9. Hej Josefine :)
    Lækker DIY, lavede den i går og her i dag, den skal bruges til julegave. Jeg har hæklet den sammen, det tog noget tid, men var faktisk ikke så svært igen.
    Brugte en stor nål og tyk garn, så den har fået en rigtig stor str. Sjovt.
    God jul til dig :)
    Venligst
    Ria-Kirstine

    PS: Laver et indlæg om den i løbet af weekenden

    SvarSlet
  10. Super fin. Har brugt din opskrift som inspiration og udviklet min egen og lidt større udgave af den :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fedt Anonyme, kan man se den et sted?

      Slet
  11. Tusind tak for inspiration - og opskrift - på denne fine stjernebold. Det er rigtig dejligt, at man, som forholdsvis nybegynder indenfor hækleverdenen, kan finde ideer og opskrifter fra jer erfarne hæklere! Har lige lavet min egen version af bolden, og synes selv den er blevet rigtig fin. Så vil bare sige tak for opskriften :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak fordi du skriver. Jeg er bare glad for at kunne inspirere.

      Slet
  12. Hvilken slags garn har du brugt til denne? Og hæklenålsstørrelse?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Thea
      Den bold du ser på billedet er hæklet i Awetta med nål 2,5
      jeg har også hæklet nogle i dobbelt alm. bomuld med nål 3. Jeg hækler meget stremt.

      Slet
  13. Hvis du har 10 masker og laver to fm i hver anden m, hvordan bliver det så 15m? Og så videre? Et regnestykke der ikke giver mening for mig..

    SvarSlet
  14. Hvis du har 10 masker og så laver 2 masker i maske nr. 2, 4, 6, 8 og 10 - så har du 5 ekstra masker, altså 15 ialt.
    Håber det giver mening - men jeg synes det var nemmere at prøve mig frem, end at forstå opskriften inden.. (Ps. Jeg er nybegynder inden for hækling)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hmmm. Ved ikkelige hvad jeg skal svare, jeg tror det er sådan du skal forstå opskriften, og det er sådan jeg har set de fleste opskrifter skrevet. Men vend endelig tilbage hvis du har flere spørgsmål.

      Slet
  15. Hej Josefine

    Tak for den gode inspiration og ellers pædagogiske vejledning. For en næsten nybegynder volder den dog alligevel problemer. Jeg har held med den magiske ring, de første fem fm og de næste ti fm. Herefter, når jeg laver 2 fm i hver anden maske og herpå i hver tredje osv., strammer ringen ligesom bare ind og bliver mindre. Jeg formoder den omvendt skulle blive større eller bredere. Jeg opnår altså ikke en tilkomst af fem masker pr. runde.Kan du mon "tyde" min forklaring og gennemskue, hvor jeg fejler. Håber du kan hjælpe mig.

    Med venlig hilsen

    Anne-Katrine

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tillader mig lige at svare. Hvis jeg har forstået dig ret, så skal du, når du hækler 2 fm i hver anden fm, hækle en fm og dernæst 2 fm i næste fm hele vejen rundt. så bliver 2 fm til 3 fm.
      Og ved 2 fm i hver tredje, skal du hækle 2 fm, og dernæst 2 fm i samme fm, så bliver 3 fm til 4. Håber du forstår??

      Slet
    2. Præcis som jeg ville have svaret, så tak for det. AGJ
      Jeg har slet ikke set at der var kommet et spørgsmål her. Måske Adviseringen er gået i mit spam filter.

      Slet
  16. Tusind tak for inspiration og opskriften.
    Resultatet kan du se her
    http://agjsblog.blogspot.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikke fine dit resultat er. Dejligt at jeg kan inspirere.

      Slet