onsdag den 25. april 2012

Opskrift på hæklet blæksprutte, DIY


Jeg er spurt til opskriften på mine sprutter, og jeg deler altid gerne.
Jeg gør opmærksom på at jeg på ingen måder er prof. ud i at lave opskrifter.

Mine opskrifter er kun til privat brug, hvilket vil sige at du kun må bruge dem til dig selv, og hverken sælge opskriften, eller ting der er lavet ud fra den.

En af spruttehæklerene har gjort mig opmærksom på, at armene kan blive for lange hvis man ikke hækler så stramt som jeg gør. Der er en sikkerheds længde på 22 cm, hvis det var en suttesnor.
Hvis jeres arme bliver længere end 22 cm. skal i bare lave færre end 60 luftmasker ud.

MATERIALER
Hæklenål str 3 - 3,5
Bomuldsgarn
Fyld evt. bamsevat
Evt. en rasledåse
Nål

FORKORTELSER
M - maske
Fm – fastmaske
Lm – luftmaske
Sm – sammen
Km - kædemaske

Hæklet blæksprutte
Jeg har brugt dobbelt garn. Lav faveskift efter eget ønske. Og brug de fave du ønsker.

1. 6 fm i en magicring
2. 2 fm i alle m = 12m
3. 2 fm i hver 2. m = 18m
4. 2 fm i hver 3. m = 24m
5. 2 fm i hver 4. m = 30m
6. 2 fm i hver 5. m = 36m
7. Ingen udtagninger =36m
8. Ingen udtagninger =36m
9. Ingen udtagninger = 36m
10. Ingen udtagninger =36m
11. Hækkel 2 m sm, to gange på omgangen = 34 m
12. Hækkel 2 m sm, to gange på omgangen = 32 m
13. Ingen indtagninger = 32m
14. Hækkel 2 m sm, to gange på omgangen = 30 m
15. Hækkel 2 m sm, to gange på omgangen = 28 m 
16. Ingen indtagninger = 28 m
17. Hækkel 2 m sm, to gange på omgangen = 26 m
18. Ingen indtagninger = 26 m
19. Hækkel 2 m sm, to gange på omgangen = 24 m
20. Ingen indtagninger = 24 m
21. Hækkel 2 m sm, to gange på omgangen = 22 m
22. Ingen indtagninger = 22 m
23.Hækkel 2 m sm, to gange på omgangen = 20 m
24. Ingen indtagninger = 20 m
25. Ingen indtagninger = 20 m
26. (Fangearme)*Start med 1 fm, lav herefter 60 lm, hækkel 2 fm i hver lm tilbage afslut med en fm*. Gentag *-* 10 gange (omgangen rundt). Afslut med en km i sidste m. Og træk snoren igennem.

Bund:
Jeg plejer at bruge den fave jeg har lavet fangearmene med.

1. 5 fm i en magicring
2. 2 fm i alle m = 10m
3. 2 fm i hver 2. m = 15m
4. 2 fm i hver 3. m = 20m, afslut med en km og træk snoren igennem, bevar en lang snor til montering.

Øjne:
Hækles i enkelttråd hvid.
1. 4 fm i en magicring
2. 2 fm i alle m = 8m
3. 2 fm i hver 2. m = 12m, afslut med en km og træk snoren igennem, bevar en lang snor til montering.
Sy med sort broderigarn eller massiseret bomuld det midterste af øjne.

Montering:
Fyld sprutten med bamsefyld, og evt en rasledåse, og sy herefter bunden på.
Monter øjnene på sprutten hvor du synes at det passer, og sy en mund på, men de sting du synes passer.

Du kan se flere eksempler på mine sprutter her og her.


Du har nu også mulighed for at finde opskrifter på pynt til sprutterne. Klik på linket HER.
Du kan nu finde begge opskrifter som PDF (printer venlig version) HER

60 kommentarer:

  1. de er simpelt hen så fantastisk søde, så jeg har måtte låne din opskrift. har lagt min version ud på min blog og linket til dig.
    tak for en masse skøn inspiration :)

    SvarSlet
  2. Du har helt sikkert lavet et pragteksemplar. Jeg er helt vild med din version, måske jeg skal kopiere din ide.

    SvarSlet
  3. så fik jeg lavet en med hat på. den kan ses på bloggen :)

    SvarSlet
  4. Hvor er den fin!! Hvordan får du armene så fine "proptrækker" agtige? Jeg har prøvet og twister dem bare rundt og rundt de bliver slet slet ikke så fine som dine :)

    SvarSlet
  5. Jeg hækler som den står i min DIY, det eneste jeg kunne se som fejl er hvis du ikke hækler på den samme side af luftmaskerne.
    Se 26. Omgang
    Har også fuldt dit spørgsmål ved Lille Tut, og der skriver du at du har hæklet efter en bog. Hvis det er Maja Hansens, så har du ret, der bliver armene ikke på denne måde.
    Prøv efter min DIY, ellers skriv igen så skal jeg nok prøve at hjælpe igen.

    SvarSlet
  6. Mange tak :) Det er nemlig hendes bog og der bliver det bare lange strimler, så prøver din :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tænkte jeg nok, for har også lavet dem, inden jeg lavede mine egne

      Slet
  7. Hvor er de bare nuttede

    SvarSlet
  8. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Simons Søster
      jeg regner med at du har fundet svaret:-)

      Slet
  9. Gør det noget at de bliver lidt mindre ?

    SvarSlet
  10. Hvis man har problemer med at armene bliver mere "slangekrøllede" (lange løse krøller). kan man lave 3 fm i hver anden maske i stedet for 2 så krøller de mere op.

    SvarSlet
  11. Har lige opdaget dine fine blog.
    Glæder mig til at følge den :O)

    Er vild med sprutte. Den er vildt sød.
    God aften

    Kh Randi ♥

    SvarSlet
  12. Jeg skal lige ha' fat i det rigtige omkring de 1. runder... "x fm i magicring" Betyder det, at jeg første laver en magic ring på x antal m og SÅ samme x antal fm i ringen?? Ja, hjælp lige en grøn hækler ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du sarter med 6 M herefter 12 osv. Ved ikke om det er til at forstå

      Slet
  13. Supergod ide. Hvor mange sprutter er det lykkedes dig at skrabe sammen indtil nu?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har modtaget 8 med posten og rigtig, rigtig mange har skrevet. Men laver opfølgende indlæg senere denne weekend. Læs evt. Det

      Slet
  14. Til Tine. Her kan du se, hvordan man laver en magisk ring med 6 fastmasker. http://www.youtube.com/watch?v=WLuSVyKvoUg
    Det betyder så, at du skal hækle 12 fm i næste omgang.
    mvh
    Birgitte

    SvarSlet
  15. I stedet for at lave en magisk ring, gør jeg i stedet det, at jeg starter med at hækle to luftmasker, og derefter hækler jeg 6 fm i den første luftmaske.

    SvarSlet
  16. Hækler du armene med dobbelt garn også? Mine fangarme er nemlig blevet meget tykkere og knap så fint snoede som din blækspruttes... Og jeg hækler ellers forholdsvis stramt også!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg hækler med dobbeltgarn, så kan ikke lige gennemskue hvorfor dine arme ikke bliver som mine?

      Slet
  17. Hej.
    Jeg har lige et spørgsmål.
    Opskriften må ikke sælges videre. Det forstår jeg 100%.
    De sprutter der bliver lavet efter opskriften må ikke sælges. Det kan jeg sagtens forholde mig til.
    Men hvad hvis nogen vil at jeg laver en sprutte til dem, er det så ok at dem betaler KUN for garnforbruget elller at de selv køber garnet? Vil bare være helt sikker inden jeg ev siger ja til at lave nogen til familie og venner. Er dog igang med min aller første sprutte. Den skal selvfølgelig doneres :-) Så må vi se om jeg kan nå at lave en mere til dig og dit virkelig gode formål.
    Mvh Jenny

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jenny
      Grunden til at jeg skriver som je gør, er fordi jeg ikke ønsker at se mine sprutter til salg på Trend sales og andre steder.
      Der er ikke nogle der skal tjæne penge på dem, ved ikke om du forstår?

      Slet
  18. Hej..

    Når du hækler fange armene, hækler du så også med dobbelt garn?
    Mine fangearme bliver nemlig større i omfanget, men de bliver "slangekrøllede".
    Jeg overvejer selv om det har noget med hæklefastheden at gøre?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg hækler med dobbeltgarn, du skal holde sig til den rigtige lykke hele vejen tilbage på armene. Hæklefastheder burde ikke have noget at sige.

      Slet
  19. Hej Josefine.
    jeg vil høre dig om du har en opskrift på en hat eller andet man kan sætte på en blæksprutte til en dreng.

    Håber i er blevet raske.
    Mvh Hanne (din mors kollega)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne, fedt at du skriver her.
      Nej har ikke en opskrift, men kn da lave en. Har faktisk tænkt både bowler hat og kasket;-)

      Slet
    2. På www.spruttegruppen.dk er der opskrift på bowlerhatten og i øvrigt også opskrift på sprutterne, som ligner den ovenfor. Hvis der doneres til et sygehus, vil de gerne have sprutterne mindre end i opskriften på siden, da de er for store til kuvøsen. Opskrift på mindre sprutter, kan også ses på www.spruttegruppen.dk.

      De bedste hilsner Pia

      Slet
  20. Hvor køber man bamsefyldet hende. Jeg har hæklet min første sprutte, har aldrig hæklet før. Tænkte at fyldet vel skal være allergitestet og vaskbart

    SvarSlet
    Svar
    1. Nogle køber en billig pude, og bruger indmaden, jeg køber bansefyld, som jeg køber i min lokale garn bix

      Slet
  21. Hi!
    I love this guy. Is the pattern yours?
    Cause I was wondering if it's okay to sell the octopus I make using this pattern?
    Please let me know at misst_1988@hotmail.com
    Thank you :)

    SvarSlet
  22. Hvis jeg gerne vil lave sprutten større, hvordan laver jeg så benene?

    SvarSlet
    Svar
    1. Spørgsmålet er ikke forstået, jeg ville lave benene på sammen måde, uanset størrelse?

      Slet
  23. Hej, Hvor store er sprutterne når de er færdige? Hvor høj er den og hvor lange er armene?

    SvarSlet
    Svar
    1. Armene må max være 22 cm lange,af sikkerhedshensyn. Og da jeg hækler meget stremt, bliver mine ikke længere end det. Mine kroppe måler små 10 cm. Og armne bliver når man trækker dem helt ud omkring 20 cm.
      Håber det var svar nok, ellers skriver du bare igen.

      Slet
  24. hejsa - jeg er med i gruppen der strikker tæpper tøj og sokker til de for tidligt fødte vest for storebælt så det kunne osse være sjovt at prøve med sprutterne når jeg nu har bomuldsgarnet i forvejen men hvordan er det så lige at man kan få opskriften printet ud - jeg er ikk lige så teknisk begavet og så vidt jeg kan se er der ikke et link eller noget jeg kan klikke på så jeg kun får opskriften og måske et billed af en sprutte - det kunne osse være at der var andre i strikkegruppen der har lyst til at lave sprutter - man ved jo aldrig men så skal de osse ha opskriften så derfor er jeg meget interesseret i den - på forhånd tak

    SvarSlet
  25. ps er det 8 8/4 eller 8/8 bomuldsgarn du har brugt til at hækle af

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det bare dejligt hvis du vil hækle lidt sprutter til de små. Jeg har med lidt hjælp, lavet en printer venlig version, som nu er postet som nyt indlæg her på bloggen, og der er også lagt en link i dette indlæg.
      Jeg hækler i 8/4.

      Slet
  26. Jeg kiggede lige på www.yputube.com efter en vejledning på armene, og hvis man går ind på www.youtube.com og skriver crochet corkscrew tutorial i søgefeltet, kan man se hvordan armene laves :)))))

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for videoen, det er præcis sådan jeg gør, men kun med to fm i hver m.

      Slet
  27. Hvor mange FM skal man lave imellem hver arm?
    Kan se dine har 10arme, men nogle kan jeg se kun har 8??

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du følger min opskrift får sprutterne 10 arme. så du skal bare gøre som der står beskrevet i opskriften.

      Slet
  28. hvad er en magicring, som du skriver flere gange, man samler vel bare antallet af lm til en ring, som man så hækler ned i , hvorfor digte en titel til dette fænomen,
    ellers super flot sprutte, hilsen kari ,herlev

    SvarSlet
    Svar
    1. Prøv at gå på youtube og søg på magisk cirkel, og du vil se hvad jeg mener. Dette er abselut ikke et nyt fænomen, men den pæneste måde at starte på når man hækler rundt.

      Slet
  29. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  30. Hejsa..
    Har lige "stjålet" opskriften på sprutten. Hvor er sprutten altså bare super fin. Virkelig nogle spændende ting du laver :-)
    Har linket til din DIY fra min egen blog. (sisselsondergaard.blogspot.dk)
    Hilsen Sissel

    SvarSlet
  31. Hej.

    hvor mange nøgler bomuldsgarn skal man bruge til en sprutte? er en nok?

    vh, charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg brugeret nøgle, men hækler noget strammere end gennemsnittet.

      Slet
  32. Jeg forstår ikke hvad du mener ang. pkt. 11 og de følgende. Jeg ved godt hvordan man hækler to masker sammen men hvad mener du med to gange på omgangen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Du skal blodt hækle to masker sammen, to gange på omgangen.
      Altså så du tager to masker ind på de omgange hvor det er beskrevet.

      Slet
  33. Hvor er dine blæksprutter bare fine :) hvor store eller små er de? Tænkte om du evt. Kunne sætte noget op imod en af den så man kan se det i forhold til noget man ellers kender :)

    SvarSlet
  34. ville supergerne hækle din sprutte, men forstår simpelthen ikke opskriften. Har prøvet forfra 10 gange. Jeg kan ikke få opskriften til at passe fra 3. til 4 omgang, hvor du tar ud. For mig tar jeg da ind hvis jeg kun skal lave fm i hver 3. maske eller ? hmmmm-
    Ellers rimelig dreven til strik og hækling.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anonyme...
      Beklager det meget sene svar, men din kommentar er druknet i spam.
      Du skal tage ud i hver 3. maske altså hækle 2 fm, så to i samme maske (den 3.m) Håber du forstår?

      Slet
  35. Jeg kunne godt tænke mig at vide om man kan ændre i opskriften så blæksprutten bliver meget lille.? Gerne i nøgleringsstørrelse?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anomyme
      Jeg ville blot hækle den i enkeltgarn, og så på en mindre nål, evt. helt ned på nål 1,75 eller 2.
      Og som jeg har skrevet ovenstående, så beklager jeg meget det ene svar, men dit spørgsmål var druknet i spam.

      Slet
  36. Dit link til PDF fil virker ikke, det er utilfredsstillende

    SvarSlet