lørdag den 31. marts 2012

Opskrift på Bold af hæklede 5- og 6 kanter, DIY



For noget tid siden fik jeg en mail om jeg ikke ville dele opskriften på en hæklende bold, og der har bare været så mange ting, så jeg ikke lige har nået at skrive opskriften ned. Og ja så havde jeg også lige glemt mit lille løfte, men nu er den her.
Opskriften er på en bold der bliver på størrelse med en fodboldt.

Mine opskrifter er kun til privat brug, hvilket vil sige at du kun må bruge dem til dig selv, og hverken sælge opskriften, eller ting der er lavet ud fra den.

Bold af hæklede 5- og 6 kanter

MATERIALER:
Hæklenål str 2,5 - 3
Bomuldsgarn
Fyld evt. bamsevat
Evt. en rasledåse
Nål

FORKORTELSER:
*-* Vend med en Lm
Fm – fastmaske
Lm – luftmaske
Km – kædemaske
Sm – sammen

Femkanter:
1. rk: 10 lm, vend
2. rk: 9 fm tilbage *-*
3. rk: 2 fm i første m og 2 i sidste m = 11m *-*
4. rk: 11 fm tilbage *-*
5. rk: 2 fm i første m og 2 i sidste m = 13m *-*
6. rk. 13 tilbage *-*
7. rk: 2 fm i første m og 2 i sidste m = 15m *-*
8. rk: 15 tilbage *-*
9. rk 2 fm i første m og 2 i sidste m = 17 *-*
10. rk: Start rækken med 2 fm sm , og slut rækken med 2 fm sm = 15m *-*
11.rk: Start rækken med 2 fm sm , og slut rækken med 2 fm sm = 13m *-*
12.rk: Start rækken med 2 fm sm , og slut rækken med 2 fm sm = 11m *-*
13.rk: Start rækken med 2 fm sm , og slut rækken med 2 fm sm = 9m *-*
14.rk: Start rækken med 2 fm sm , og slut rækken med 2 fm sm = 7m *-*
15.rk: Start rækken med 2 fm sm , og slut rækken med 2 fm sm = 5m *-*
16.rk: Start rækken med 2 fm sm , og slut rækken med 2 fm sm = 3m *-*
17.rk: 2 fm sm og 1 fm = 2m*-*
18.rk: 2 fm sm
19.rk: 1 km og træk snoren igennem.

Der skal bruges 12 af disse.

Skeskanter:
1. rk: 10 lm, vend
2. rk: 9 fm *-*
3. rk: 2 fm i første m og 2 i sidste m = 11m *-*
4. rk: 2 fm i første m og 2 i sidste m = 13m *-*
5. rk: 2 fm i første m og 2 i sidste m = 15m *-*
6. rk: 15 fm tilbage = 15m *-*
7. rk: 2 fm i første m og 2 i sidste m = 17m *-*
8. rk: 17 fm tilbage = 17m *-*
9. rk: 2 fm i første m og 2 i sidste m = 19m *-*
10. rk: 19 fm tilbage = 19m *-*
11. rk: 2 fm i første m og 2 i sidste m = 21m *-*
12. rk: Start rækken med 2 fm sm , og slut rækken med 2 fm sm = 19m *-*
13. rk: 19 fm tilbage = 19m *-*
14. rk:Start rækken med 2 fm sm , og slut rækken med 2 fm sm = 17m *-*
15. rk: 19 fm tilbage = 17m *-*
16. rk:Start rækken med 2 fm sm , og slut rækken med 2 fm sm = 15m *-*
17. rk: 19 fm tilbage = 15m *-*
18. rk:Start rækken med 2 fm sm , og slut rækken med 2 fm sm = 13m *-*
19. rk:Start rækken med 2 fm sm , og slut rækken med 2 fm sm = 11m *-*
20. rk:Start rækken med 2 fm sm , og slut rækken med 2 fm sm = 9m *-*
Slut med 1 km og træk snoren igennnem.

Der skal bruges 20 af disse.

Jeg har hæklet den sammen, nogle af siderne er ikke helt lige store, og det tilpasser jeg bare imens jeg hækler sammen, kan ses hvis man ser meget godt efter på femkanterne på den ferdige bold.

Jeg kan ikke helt forklare hvordag jeg har samlet bolden, da det er noget af en opgave, jeg sad hele tiden med en fodboldt ved siden af, så jeg kunne se hvordan jeg skulle samle.

Opskriften er kun gemmen hæklet af mig, så der kan være fejl, skulle det være tilfældet, vil jeg meget gerne høre fra jer, så det kan blive rettet.
Og så elsker jeg at de mine DIY blive brugt, så skriv endelig, hvis du bruger dem.

Her kan du se lidt billeder af processen, og hvorfor denne DIY har været lidt længe under vejs.
Den oprindelige opskrift.


En af de 20 sekskanter, jeg hæfter ender ved at hækle dem med ind, når jeg samler bolden.

9 kommentarer:

  1. Hvor er det fedt, at du vil dele den med os :O) Jeg er i øjeblikket ved at hækle en bold af 5 kanter efter din DIY - er spændt på om det lykkedes for mig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg elsker at dele, det er jo det der er så fantastisk ved blogland!
      Jeg glæder mig til at se din bold, skriv endelig når den er færdig. Jeg vil virkelig gerne se resultatet!

      Slet
    2. Det er nemlig det fantastiske :) Jeg er også blevet helt bidt af at være i dette blogland. Jeg skal nok give besked når den er færdig :)

      Slet
  2. Hej Josefine

    Hvor blev den fin bolden.

    Dit syltetøj smager i øvrigt fuldstændig fantastisk :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lone, og nu har jeg vist også fundet fidusen til at samle bolden.

      Jeg er ved at være verdensberømte for det marmelade, godt at du også er vild med det.
      Vi kan jo håbe at rabarberen er kommet så meget frem når du kommer forbi at du kan få noget med hjem igen!

      Slet
  3. Hej
    Jeg fandt din blog, da jeg ledte efter suttekæder, og blev bare inspireret til at gå i gang med det samme. Jeg er absolut nybegynder indenfor hækling, men er sprunget ud i et "oldemors-tæppe". Jeg tænkte, at hvis jeg lavede en fejl, så var det kun en enkelt oldemor-firkant der skulle pilles op - i stedet for at opdage men havde lavet en fejl inde midt på et tæppe :-)
    Er vild med dine foldbolde. Skal lige høre...bamsevat...hvad er det?? Er det almindeligt vat eller er det noget specielt?
    Hej fra Tina

    SvarSlet